وبلاگ اطلاع رسانی صبا

آموزش - تعمیر و راه اندازی تمامی سیستم های کامپیوتری

وبلاگ اطلاع رسانی صبا

آموزش - تعمیر و راه اندازی تمامی سیستم های کامپیوتری

برای برقراری ارتباط بین دو نقطه می توان از اکسس پوینت های مدل TL-WA5210G استفاده نمود. برای تنظیم این دو دستگاه به دو صورت می توان عمل نمود.
• روش 1: برقراری ارتباط با استفاده از قابلیت Bridge بین دو اکسس پوینت
• روش 2: برقراری ارتباط با استفاده از قابلیت Access Point برای یک اکسس پوینت و Client برای اکسس پوینت دیگر
مزیت روش دوم ساده تر بودن تنظیمات و همچنین امنیت بالاتر آن به دلیل امکان استفاده از رمزنگاری WPA2-PSK در آن است. البته با استفاده از چند نکته امنیت در روش اول نیز به صورت 100 درصد قابل پیاده سازی می باشد.

روش 2: برقراری ارتباط به صورت Access Point-Client
در این روش یکی از اکسس پوینت ها به عنوان مبدا شبکه تعریف می شود. بدین معنی که با استفاده از مود Access Point و تعریف یک SSID یک شبکه وایرلس به وجود می آید که اکسس پوینت های دیگر بصورت کلاینت و حتی کامپیوترهای دارای کارت شبکه وایرلس به این شبکه متصل می شوند.
برای تعریف اکسس پوینت بصورت Access Point مراحل زیر را طی کنید:
1- ورود به صفحه تنظیمات:
ابتدا طبق پیوست 1 برای کارت شبکه خود یک آدرس IP مانند 192.168.1.10 تعریف کنید. سپس مرورگر IE یا Mozilla Firefox را باز نموده و آدرس 192.168.1.254 را وارد نمایید. در پنجره ظاهر شده عبارات admin و admin را تایپ نموده تا وارد صفحه تنظیمات شوید.
2- تنظیم آدرس IP:
اگر نیاز دارید تا آدرس 192.168.1.254 را عوض کنید وارد منوی Network شده و در قسمت IP Address آدرس دلخواه خود را تایپ نموده و بر روی Save کلیک کنید. مرورگر جدید باز نموده و آدرس جدید را وارد نمایید. اگر آدرسی به غیر از(254-1).192.168.1 وارد نمودید دقت کنید که آدرس IP سیستم خود را نیز متناسب با آن عوض کنید.
پیوست:
5210-Network.gif

3- تنظیم مودهای کاری:
ابتدا از منوی Operation Mode گزینه AP را انتخاب کنید.
پیوست:
5210-Operation-Mode.gif

سپس در منوی Wireless->Basic Settings در قسمت SSID یک نام دلخواه به شبکه وایرلس خود بدهید.

پیوست:
5210-SSID.gif

سپس در منوی Wireless->Wireless Mode گزینه Access Point را علامت بزیند و بر روی Save کلیک کنید. اگر قسمت Enable SSID Broadcast علامت نخورده باشد اسم شبکه وایرلس شما نمایش داده نخواهد شد. (شبکه وایرلس وجود دارد ولی توسط کارت های شبکه قابل مشاهده نیست)
پیوست:
5210-AP.gif

4- تنظیمات امنیتی:
وارد منوی Wireless->Security Settings شوید. گزینه WPA-PSK/WPA2-PSK را علامت بزنید. Version را بر روی WPA-PSK یا WPA2-PSK قرار دهید. Encryption را بر روی AES یا TKIP قرار دهید. در قسمت PSK Passphrase رمز عبور دلخواه خود را وارد نمایید. دقت نمایید رمز عبور باید بالای 8 کاراکتر باشد. سپس بر روی دکمه Save کلیک کنید.

برای تنظیم دستگاه به صورت Client به روش زیر عمل کنید:
1- ورود به صفحه تنظیمات: مشابه بالا
2- تنظیم آدرس IP: مشابه بالا (دقت کنید آدرس دو دستگاه باید حتما با هم متفاوت باشد)
3- تنظیم مودهای کاری:
ابتدا از منوی Operation Mode گزینه AP را انتخاب کنید.
پیوست:
5210-Operation-Mode.gif

سپس در منوی Wireless->Wireless Mode گزینه Client را علامت بزیند و بر روی دکمه Survey کلیک کنید.
پیوست:
5210-client.gif

پیوست:
5210-survey.gif

پنجره باز شده حاوی لیست تمامی Access Point هایی می باشد که در محدوده اکسس پوینت شما می باشد. برای برقراری ارتباط بر روی لینک Connect روبروی Access Point مورد نظرکلیک کنید و سپس بر روی دکمه Save کلیک کنید.

4- تنظیمات امنیتی: مشابه بالا (دقت کنید تنظمیات امنیتی دو دستگاه باید 100 درصد مشابه یکدگر باشد.
پس از اعمال تنظیمات امنیتی LED های پشت دستگاه روشن می شود که نشان از برقراری ارتباط می باشد. روش دیگر برای پی بردن به برقراری ارتباط این است که وارد منوی Status بشوید. اگر در قسمت Traffic Statistics اعداد Send و Receive غیر از صفر بودند به معنی این است که ارتباط شما به درستی برقرار شده است.

در این آموزش ما از تصاویر و منو های یک اکسس پوینت نمونه به عنوان مرجع آموزش، استفاده کرده ایم. اما شما با توجه به مطالب می توانید هر نوع اکسس پوینت دیگری را به راحتی تنظیم کنید.
اگر مطلب "آدرس آی پی چیست؟" را با دقت مطالعه کرده باشید می توان گفت اکسس پوینت ها در همان Network ID فعلی شما (در همان ساب نت فعلی) کار می کنند. پس تنظیم آنها بسیار ساده و بی دردسر است. اکسس پوینت ها معمولا فقط دارای یک پورت LAN هستند. برای تنظیم آن، پورت LAN آنرا به کامپیوتر متصل کنید. بدلیل اینکه بصورت پیش فرض DHCP اکسس پوینت ها غیر فعال است، پس برای اینکه بتوانید وارد تنظیم آن شوید، ابتدا IP اکسس پوینت را چک نموده و در همان رنج به کارت شبکه کامپیوتر خود یک آدرس آی پی اختصاص دهید. اکنون می توانید با وارد نمودن آدرس آی پی اکسس پوینت، در یک مرورگر وب، وارد صفحه تنظیمات آن شوید.

1. ابتدا چک کنید که این اکسس پوینت را در کجا استفاده می کنید، آی پی آن شبکه را بررسی و آدرس آی پی اکسس پوینت را به آدرسی در همان رنج تغییر دهید. در صورت وجود قابلیت Dynamic IP روی آی پی LAN اکسس پوینت (مانند شکل نمونه زیر) می توان آنرا در حالت Dynamic IP قرار داده تا از DHCP Server شبکه موجود، آدرس آی پی دریافت کند. این کار باعث میشود که اکسس پوینت شما در شبکه مقصد، به درستی کار کند.

Access Point Config

 فقط به یاد داشته باشید که اگر مجبور به تغییر آدرس آی پی اکسس پوینت به یک Network ID جدید شدید (مثلا از 192.168.1.254 به 192.168.0.254)، فراموش نکنید مجددا آدرس آی پی کارت شبکه کامپیوتر خود را نیز در همان رنج قرار دهید تا دوباره بتوانید تنظیمات را ادامه دهید.

2. اکسس پوینت ها نیز دارای یک DHCP Server بصورت داخلی هستند (برای کلاینت هایی که به آن متصل میشوند) که بصورت پیش فرض غیر فعال است (چون معمولا در شبکه هایی استفاده میشوند که DHCP Server وجود دارد). اگر در شبکه موجود DHCP Server وجود داشت (مانند ویندوز سرور یا حتی یک مودم ADSL) نیازی به فعال کردن DHCP Server داخلی اکسس پوینت نیست. اما اگر نیاز به فعال کردن آن بود مراقب باشید که رنج آن با رنج DHCP Server دیگری تداخل نداشته باشد. زیرا در هر DHCP Server رنجی برای IP ها تنظیم میشود، و به کلاینت ها در آن رنج، IP واگذار میشود. این رنج مثلا در شبکه ای با آدرس 192.168.1.1 می تواند ماکزیمم از 192.168.1.2 تا 192.168.1.254 باشد. پس همیشه رنج آی پی DHCP Server ها را در محدوده خاصی قرار دهید (به آن IP Pool گفته میشود) مثلا می توان محدوده آی پی DHCP Server مودم را در رنجی مانند 192.168.1.2 تا 192.168.1.50 قرار داده و بقیه اعضای شبکه مانند همین اکسس پوینت را که نیاز به تنظیم آی پی دستی دارند، در خارج از محدوده، مثلا 192.168.1.100 و ... قرار داد. فراموش نکنید هنگام فعال کردن DHCP باید آیتم های Default Gateway و DNS را تنظیم کرد تا به کلاینت ها همراه آدرس آی پی واگذار شود. آدرس Default Gateway و DNS معمولا آدرس مودم شبکه شماست (یعنی درگاه خروجی شبکه شما).

Wireless Router Config

3. کار اصلی تنظیم اکسس پوینت تمام شده است. تنظیمات دیگر مانند SSID و رمز گذاری بیسیم را با مراجعه به قسمت Wireless تنظیم کنید. و بعد از تنظیم اکسس پوینت، آنرا به شبکه خود متصل کنید.


۹۳/۰۸/۲۱

نظرات  (۲)

ممنون خوب بود ولی کامل نبود اگه امکان داره تنظیمات کاملشو برام ایمیل کنید با تشکر
با تشکر از وب سایت خوبتان.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">